Jana Pendapatan mcm Saya.KLIK iklan ini.. :))

Ahad, 15 Mei 2011

Tips Mengatasi Stress Di Tempat Kerja

Hai...
semenjak kebelakangan ni ramai dikalangan kita yang merasakan stress apabila berada di tempat kerja... sokat sini fuZa nak share sikit beberapa tips untuk mengatasi sterss di tempat kerja..so...same2 la kite try yer..kot2 bole la kurangkan stess tu....
Berikut adalah 9 tips mengatasi stress di tempat kerja :
1. Rancang dengan baik aktiviti anda : apa, mengapa, bagaimana, bila dan siapa yang bertanggung jawab terhadap tugas-tugas. Penting sekali untuk membuat perancangan bukan hanya untuk jangka panjang tapi juga jangka pendek (plan bulanan, plan harian).
2. Pastinya anda pernah mengalami masalah-masalah di tempat kerja. Cuba ingatkan kembali adakah cara-cara yang dapat anda gunakan untuk mengatasi masalah yang anda hadapi saat ini.
3. Bina kerja yang menyenangkan, iaitu dengan bersikap terbuka dan berkomunikasi dengan sesama rekan kerja.
4. Pastikan anda memahami tugas dan tanggung jawab anda, serta jangan ragu untuk bertanya.
5. Lakukan beberapa kali break untuk beberapa minit selama anda bekerja. Santai dan JANGAN MELAKUKAN APAPUN. Ambil nafas dalam-dalam.
6. Miliki sikap toleransi kepada rakan sekerja. Ingatlah bahawa setiap orang ada pribadi yang unik, sebagai contoh : beberapa orang boleh berkerja dengan lebih baik apabila di bawah tekanan dan  sebahagian yang lain memerlukan waktu lebih banyak untuk menyelesaikan pekerjaannya.
7. Bahagikan sebahagian tanggung jawab anda kepada anak buah anda.
8. Kekalkan semangat berpasukan, contohnya dengan melakukan jamuan, berolahraga atau berekreasi bersama.
9. Pastikan suasana kerja yang baik. Minimalkan gangguan-gangguan seperti suara, cahaya dan suhu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan